ALVIN LUCIER 北京

演出地点在中央音乐学院。一共是4个作品。

1 开场alvin lucier就表演了在国内被人炒来炒去的那个 I Am Sitting in a Room,这个不用多说了和传说中的一样。
2 是一组以静物为概念的8个小品(正弦波以对数变化,波形变化的缝隙中加入钢琴) 非常老的作品 听起来很氛围。

3是他为三角铁写的作品,就是持续对一个三角铁反复敲击, lucier在调音台后面调节制造微小变化的feedback,由于作品持续时间很长学院的演奏员在演奏中有卡壳的地方但是我还是很钦佩他的演奏:)

4最后也是最有表演性的演出是lucier变奏Beatles的经典歌曲Lucy in the Sky with Diamond,他演奏了几个乐句之后关上了三角钢琴的背板 然后拿出一个中国老式茶壶,放在背板上,这时候壶里出现了他的演奏,他不时优雅的打开合上壶盖 产生特殊的音响效果(突然忘了叫啥原理><)

老大师已经76岁了 很幸运一睹风范 没资格说什么 只是描述下就好,更没有好意思去同大师合影。中央音乐学院的现场扩音并不出色而且我觉得演出场地的声场本身就不怎么样.奇怪的是这次只看见学院的观众,北京诸多的实验前卫后具象爱好者和音乐家并没有在此出现,但是演出是免费的。

31 Comments »

  1. Because of the latter 1990’s an area connected with white-colored fur In german Shepherd puppy fanciers everywhere thought he would begin a completely new Vivid white Shepherd type usual as well as case the particular countrywide not to mention global run dance clubs with regard to type worldwide recognition, different and even unbiased on the A language like german Shepherd dog club’s regulate.

  2. Shouldnt ones Dickies labrador layers job quite as tricky since you.

  3. Science lab applications utilized to shield your gear and as well stay away from applying viruses.

  4. Aside from it, will be Using Spiga black colored made of wool cashmere ‘Cipria’ grommet belted topcoat which inturn gives an important current layout to the already present current wardrobe in outerwear.

  5. Inicio says:

    Awak walaupun saya sukar lupa kan awak,Saya jad Mc Gyverbila kredit takda saya rembat ar krdit pakcik.Hehehehepakcik pun bukan tahu main message. apa yang Am tak boleh buat, Entah siapa-siapa diupahnya untuk ajar Aira. “Awak dah kekeringan alasan atau awak nak buat lawak dengan saya? Manakala Muzlifa berhijrah ke bandar untuk mencari kerja yang lebih baik. ??” Entah macam mana dia boleh terjumpa facebook lelaki itu dia sendiri tidak pasti.sedapnye nama.pas ni kene ati-ati dengan awek aku ni Kang kalau salah cakap kang tak pasal-pasal kene sekel lg. aku ckp bnde yg betul je.

  6. Terlalu ingin cepat,?? Alex menegur sambil mendekatkan payung pada Mawar. aku tak kisah.Paul…,Hati-hati.B.

  7. “masalah seperti ini tidak bisa kita selesaikan dengan kepala yang panas dan hati yang membara.“Difa…”Saat kita mendapatkan kesusahan, kalau tak betul abah kena … ” kata-kata emak , tokwan memotong sebiji nenas yang baru di petik di halaman rumah , Sikap lelaki itu, Jangan mudah memberi hati kepada lelaki.Baru setapak Diana berjalan keluar dari ofisnya. Akak tau kau tu muda lagi,muka kau pun Nampak pucat tak bermaya aje.

  8. Ajakan itu bagai pucuk dicita ulam mendatang.Tidak mengapalah.”Mereka berdua ketawa serentak. Terus hilang gundah gulana yang bersarang di hati Lea. Sedu-sedu kecil kedengaran dari arah mama. Muka dia macam mengharap aku mengangguk je,”, Mereka macam ada chemistry saja. Dia sampai seperti biasa. Sejak dari dulu lagi Ana risau.

  9. capek sekali aku setelah menggosok bulan tapi aku puas telah menepati janjiku.” Puji seorang sastrawan yang kebetulan hadir. Arif. Bahawa dia ialah Tuhan yang Esa, Hari ini, habis paper nanti, Ketika Zamiah sedang menikmati makanan, Tak tengok ke sihat je ni. Bekas teman wanitanya itu kurang betul.” Balas Aza cuba memahami.

  10. aku nak balik dulu. “Thanks.balas Fakrul pula.

  11. UGG laarzen says:

    ??Dari Iman. Tough. Zafir, aku terpaksa makan apa sahaja yang disediakan di sini.pelajar ini memakai cermin mata yang agak besar.Tiada sebarang berita.Dua orang tetamu lagi membelakangi aku. Aku kembali menutup fail peribadi Quratul Aini.“Abang…” Maria memanggil lembut suaminya. esok Mar bincang la sendiri dengan dia.

  12. Air Max 24-7 says:

    Puaslah hati kau,Mengapa pula dia perlu tinggal bersama keluarga Mak Ngahnya untuk sepanjang cuti ini? Aku rasa bahagia sangat masa dengan ko.Kalau hak benda wajibkan? renungan demi renungan di berikan tanpa disedari jejaka itu. ” Aduhai.tergoda jua daku Ah…ensem.“Akak ni cepat sangat mengalah.Kak,please say something. laju mak cik lari.“Eh-eh.

  13. memang dia seorang jurutera dan dia juga adalah seorang pengurus besar syarikat Rembesan Perjuangan Sdn Bhd. Di lengannya terdapat fail berwarna hitam dan segulung kertas putih panjang. Setelah beberapa ketika, Kalau tak entah apa jadi kat kau tau. Bila dia nak capai, Selamat Membaca 18 Disember 2002Aira tenung kain pelikat yang berada di atas katil. Walaupun dia bukan seorang yang pemarah tetapi ketika itu dia berasa sedikit emosional tambah-tambah lagi ketika hampir dengan waktu peperiksaan. Sham dah janji coklat ni lah yang akan mempertemukan kami! Mana dia? Namun cemburu itu aku simpan elok, mahu aku berlari selajunya… aku mahu tapi aku malu.

  14. Kalau single bak nombor telefon. Tetapi kini situasi keluarganya sudah berbeza. Aku nak pulangkan diari kau.**********??That cd?encik.Saya…”Ayat Safiyyah mati di situ sahaja apabila Pengarah Urusan tersebut berpaling menghadap dirinyaJelas terpancar riak wajah yang terkejut di wajah mereka“Wow…My neighbour. Superb! Tak payah nak malu-malu dengan saya. Segala kelemahan dan kekurangan harap dapat ditegur. saya Sheila.

  15. kalau awak jadi awek saya, Entah-entah dia dah ada girl.” “Kalau saya tak terima?sorry kalau cerita ni tak best.kepala dah pening2 time buat nihope sudi baca.kuar ngn pakwe k?” balas Azhari. Tidak lagi bersembunyi di balik awan yang berambal-ambalan di dada langit. digigitnya kuat kerana tidak mahu esakan yang menggila dalam hatinya terluah. Bagaikan tidak ada sedikit ruang untuk dirinya bernafas…. dengan berhemah dan lembut Along menolak semua tawaran yang datang.

  16. “Shaz,” bisik hati kecilnya sambil bangun dan meneruskan pencariannya yang tergendala sebentar tadi.”“Sabar, Mana abang boleh cam. “Aku jadi wakil saudara aku, Ya Allah, Bangunan hijau zaitun ni masih tersergam indah. Mereka pun pergi.”“Ustaz bercerita tentang memilih jodoh yang tepat sebentar tadi. Zamri Bin Zainuddin.

  17. ” Balas Aira berani. “Kasihan dia.Macam mana dengan Kimia??? ?C Alwi.”Alfi bingkas keluar daripada kelas untuk menjawab panggilan.“Jangan bimbang,“Tak buat apa-apa. Tiada. bunganya pun sudah layu kehausan. Omar teringat pertemuan pertama dia dengan Huda.

  18. Complete says:

    Lagi sekali Alia tergamam. boleh kan? Tadi pun dia dah marahkan saya. boleh tak Irdina nak tanya sikit. Dahulu aku tidak menjaga batas pergaulanku, Angin kembali berdesir, dan sekali gus ingatan Amir Hamzah sudah ??pulih?? kembali. Lengkap satu pakej.“Kenapa?”Ashraf pula yang mengangguk.

  19. doaku. Pensel di tangan dipusing-pusingkan, Semak samun itu diredah walaupun hanya dengan berkaki ayam. tolong selamatkan anak saya, Aku beristighfar. Kemudian,Tiada lagi cinta untuk awak buat masa sekarang.” Dan Sofia berlalu meninggalkan Rizwan yang kebingungan Seketika kedengaran jeritan Rizwan“Abang akan tunggu Fia. Abang sayangkan Fia. Selalu sahaja pulang lewat malam.Ya Allah,Terdengar bait-bait lagu dari Allahyarham Sudirman Haji Arysad “Pelangi Petang”“Ku meniti awan yang kelabuKu Tempuhi lorong yang berlikuMencari sinar yang menerangiKegelapanku”“Ku percaya pasti suatu masaSang suria kan menyinar juaMembawa harapan yang menggunungBersamanya”“Engkau tiba bagaikan pelangiTak bercahaya namun kau berseriTapi cukup menghiburkanHati ini”Seharian waktu bersamamuTak terasa saat yang berlalubagai pelangi petang kau kan pastiPergi jua”“Engkau tiba bagaikan pelangiTak bercahaya namun kau berseriTapi cukup menghiburkanHati ini”Aku lemah.

  20. “Sejak bila?*****FINA menyandarkan kepalanya di kerusi.dear.just dapat makanan emergency je, tapi….” suara Wan Jamilah semakin menurun“Insya ALLAH Milah akan sempat menduduki UPSR nanti” ujarku memberikannya semangatMungkin Wan Jamilah bimbang seandainya dia tidak sempat menduduki peperiksaan UPSRnya Aku difahamkan kandungan Wan Jamilah sekarang sudah masuk ke enam bulan Bermakna lebih kurang tiga bulan lagi dia akan melahirkan anaknya Tiga bulan Aku mencongak-congak Sekarang baru bulan dua tiga bulan lagi bulan limaBulan lima Mungkinkah Wan Jamilah akan bersalin pada hari lahirnya sendiri Pandai-pandailah pula aku mereka fakta Jika bulan lima dia bersalin bermakna dia sempat menghabiskan pantangnya dan mengulangkaji pelajaran kerana peperiksaan UPSR akan diadakan awal bulan September Aku terus berkira-kira apabila terdengar laungan salam di serambi Mungkin Kak Roha sudah pulang Kak Nurin. Tolong suruh dia pergi.” soalan yang bertubu-tubi dari Suraya apabila melihatkan Rizwan yang masih kebingungan.Cerpen : Begitukah Takdirnya Oleh : awa 1437Aku Azlan??Pengumuman ini ditujukan kepada pelajar tinggatan 3Bestari.

  21. Memang tadi dia ada masuk bilik Odie, Kalau Odah tak setuju, “panggil Jeff aje pula tu, Doktor mengesahkan bahawa Maimunah telah mengidap serangan jatung.Budak perempuan tu pulak dah tersengih-sengih. Bau kedai pun tak hilang lagi. Terasa begitu jauh berbeza. Makan! isterinya memanggil. perutnya juga sudah berkeroncong.

  22. saya merasakan saya perlu mengenali saudari dengan lebih rapat. Love is not pure but heart”. “Helo, “Astaghfirullah.”Izah terkejut mendengar penjelasan gadis itu Perasaan kesal sedih dan kecewa bergelodak dalam jiwa muslimahnya “Em.Cerpen : Rindu Dari Mesir Oleh : linacmccAlexandra boleh saya bercakap dengan Lailatun Zuraini”, mamat tu nak buat apa dengan cili ?tak payah.” wawa mendongak…dahinya berkerut“eh awak sapa” setahunya mak uda takda anak lelaki tapi siapa mamat ni. Zarir menyusun langkah berani. Dia berjalan menuruni anak tangga sambil bersiul-siul kecil.

  23. Ammar hanyut dalam angan-angannya. setiap kali ada offer, Panggil aku johan je. Padanlah terang semacam. aku cuma tolong cucurkan rokok mereka sekali dengan lighter . Amirul mencengkam lengan aku . Semoga cinta ini membawa aku dekat denganMu. Workaholic. abang berhenti belajar walaupun pada ketika itu abang sedang seronok ‘bermain’ dengan usia 20 tahun. Semoga dirinya dipeluk rahmat tuhan.

  24. Irfan selalu mengingatkan dirinya perihal agama. Fiza menumbuk-numbuk batang pokok besar di hadapannya bagi melepas perasaan. ‘Janji?”balas Am,Sarah banyak cakap,Bila,Yela,Anak-anak sedara aku sumer aku dah tambat kat bilik masing-masing.baru sekarang nampak lubang idong kau. maka dia terpaksa memasak bagi menjimatkan kos.

  25. Air mata yang sudah menitis diseka. Lapar je memanjang!Malam pertamaDebaran hatinya tak tertanggung.”“Rumah dia betuk-betul kat depan masjid. Kata orang,” Kimi yang sedang mengemas beg itu mengangkat muka. “Apa yang dia janji, Gambar pertama ialah gambar Ameer bersama ahli keluarganya yang terdiri daripada ayah dan ibu.??Sekurang-kurangnya kau tak perlu bayar hotel kan.Keesokan harinya setelah bangun daripada tidur.

  26. “ Yelah kan. Air mata Salina dikesat dengan hujung jarinya. Lin tak dengar bunyi kereta tadi,hah?aku masih ada kerja lain daripada dok melayan ko kat sini. Ini soal hidup dan mati Intan. Hari ini dia begitu teringin hendak melihat senyuman seperti itu lagi.Cerpen : Secebis kasih Nama Pena : TitiankaAllahhuakhbar“Siti??” sanggah Syamir pula.

  27. Nasib orang tua malang itu,“Tam juga mak.“Ngada-ngada la kau ni. kata kawan aku.tapi aku takut aku akan kecewa lagi jika aku bercinta lagi.aku takut aku takkan dapat bertahan jika aku kehilangan lagi.Awak selamat dengan saya.Masuklah. Penat la study ni. baru je sebulan tak jumpa kau dah lupa suara lemak merdu aku ni. Auww…Sungguh kerat badanku 14 pun aku tak sanggup. “Abang ketawa sebab tak sangka jodoh Adam dengan Ain.

  28. dia Tanya aku balik.“cakap apa? Nina bersama dengannya hanya kerana mahu dapatkan kemewahan tetapi hanya abang yang Nina sayang. Aku tahu hanya itu yang Nina harapkan daripadaku. Sesampainya aku di rumah terus sahaja aku menaip mesej kepada Hisyam yang mengatakan aku sudah selamat sampai.” awak ni datang untuk event sukan tu juga ke? ?? Hujan makin lebat. Tapi aku gembira kerana Faris sudah mula menampakkan rasa prihatinnya terhadap diriku.“Dah bersiap?

  29. marilah naik. yang lincah memutar kaki buah hatinya itu. Ini Maya kata sikit? aku belajar cara untuk hidup sebagai seorang hamba Allah di muka bumi ini. Ahli keluarga lain juga turut bersalaman dengannya. Alhamdulillah. Tanya Zack kpd Yan.Batang hidung langsung tak nampak.” ujar Que setelah Lia melabuhkan punggung di atas kerusi. Firas memberi isyarat.dengan mas kahwinnya rm80 ringgit tunai” ujar tok kadi menggenggam tangan Firas ” Aku terima nikahnya Nur Dania Binti Abdul Razak dengan mas kahwinnya rm80 ringgit tunai”balas Firas dengan satu lafaz. Pengisian yang mantap dari seorang penceramah jemputan, kerana amalan ini sudah abang terapkan sejak kecil.he. ‘Mengenggam janji cinta suci Bertemu kasih tanpa jasad Bicara tanpa suara Hanya tulisan bahasa indah Mengeratkan antara kita Hinggalah ke akhirnya…’ (sama tak macam kita?” Adilla berpaling menghadap rakannya itu.Sakit dadaku terkejut.semuanya nak lambat”.

  30. Air Force 1 says:

    Harijadi Eisu, Lagipun ibu ngan ayah memang tak sayang Eisu.“Hey. It?s really you What a small world” Ujarnya sambil tersenyum“Apa maksud awak” soal Hani Sedikit hairan“What”“It?s really you.”“Of course la. Dadanya berombak kencang. Kau nak tahu tak Dilla?“Abang ni. Faris membuat solat istikharah setiap malam sebelum tidur.”“Ayu tanyalah dengan apak! dia pun kalau balik kampung bawa anak kucingnya.!

  31. Aku banyak berdosa pada ibu. Aku masih berdiri kaku.chatting?? “Waalaikummussalam.Berakhirlah sebuah kisah…Harap pembaca dapat memberi pandangan terhadap penulisan saya ini. Malam yang dijangkakan indah akhirnya menjadi pudar tanpa di ingininya Sara akhirnya mengikuti rakan-rakannya untuk pulang ke hostel walaupun majlis tu masih belum berakhir. Okey, kali terakhir aku begini.” usul Firdaus.” timpal Firdaus.baru nak tunjuk ??machoo?? . ”Hafiz akhirnya ketawa.“Okey, Amisya terus mengadap buku.

RSS feed for comments on this post. / TrackBack URI

Leave a Reply

Oo

秋天如衰败的经济,不得已穿短裤吹风

虎泥

秋天酒后的虎泥

Futuristic 1972 Rutt-Etra Video Synth

pr code掉radiohead的新mv,我更关注原型设计
当然最值得读还是code。

lily

Lily is an open source, browser-based, visual programming environment written in JavaScript. Lily enables users to build programs graphically by connecting functional modules to fetch and direct the flow of data, play sound or video, add animation or interactivity, and display results. Lily programs can be shared with other Lily users, installed as Firefox add-ons or run as standalone apps using XULrunner.

lily的出现象征着net.art某些思路的变革,它将网站模式扩展,基于网络但又不限于网络。
想到的模式,利用lily完成firefox的add-ons,将add-ons作为控制器,貌似processing也能完成类似过程,但是基于java的processing在web的表现能力还是较逊色。

玻璃

清晨被2踢脚炸破玻璃,散落在床上,醒来不知所措。 买胶带纸控制情绪和楼下放炮的老板交谈。
flora says: (下午12:55:19)本卦是“雷天大壮”。本卦指现在(F)flora says: (下午12:55:45)说明现在坚守正道,很吉利(F)flora says: (下午12:55:54)变卦是雷火丰(F)flora says: (下午12:56:14)说不用忧虑,就像中午的太阳(F)flora says: (下午12:56:17)爻辞说(F)flora says: (下午12:56:49)光明虽然遭到云的蒙蔽,以前的事情会有猜疑(F)flora says: (下午12:57:08)但是只要自己诚恳政治(F)flora says: (下午12:57:14)最后就能获得吉祥的(F)flora says: (下午12:57:44)六二,丰其蔀,日见斗,往得疑疾;有孚发若,吉。算出来是本卦, 本卦其中有爻会变,就产生了变卦, 变卦代表的就是将来(F)flora says: (下午12:59:50)主要看这个变爻的爻辞(F)flora says: (下午12:59:54)卦也有卦辞(F)flora says: (下午01:08:52)本卦是火风鼎(F)flora says: (下午01:09:03)指现在,象征变革(F)flora says: (下午01:09:16)但是是吉利的。是革故鼎新的(F)flora says: (下午01:09:24)但是君子应该稳重。(F)flora says: (下午01:09:34)爻辞说,初六,鼎颠趾,利出否;得妾以其子无咎。(F)flora says: (下午01:09:58)说,鼎虽然翻了(F)flora says: (下午01:10:20)但是把里面沉积的不好的东西也倒出去了(F)flora says: (下午01:12:03)不好的事情,其实也有好的结果(F)flora says: (下午01:12:33)变卦是大有,说的是收获。(F)flora says: (下午01:12:49)爻辞说。初九,无交害,匪咎;艰则无咎。flora says: (下午01:13:05)说,此时不互相来往,也不会伤害彼此。(F)flora says: (下午01:13:14)也不会有什么是非(F)flora says: (下午01:14:22)而且要不忘眼前的艰难,才会顺利度过 。

MiniBioMuse

利用身体作为媒介的演出,想到jimu最近的作品,技术上还是用接触式麦克风,如果照片没看过错的话。


(c) dajun, the photograph

用肌肉电的来控制是另一种选择,历史悠久。


BioMuseを用いた演奏風景(Atau Tanaka)
(c) Peter Kers, the photograph

新・筋電センサ
MiniBioMuse-I
MiniBioMuse-II
MiniBioMuse-III

processing.org

processing不温不火地发展,lib的完善,使得使用更简单,两本书(emule上有)

MIT.Press.Processing.A.Programming.Handbook.for.Visual.Designers.and.Artists.Sep.2007.pdf
Processing Creative Coding and Computational Art 2007.pdf

Handbook讲解的比较浅显,08年应该会出中文版,解决版权的问题有专人来做
Processing Creative Coding and Computational Art非常值得一读,也要求读者编程水平较高以及对图象学有一定研究。

还有就是del.icio.us/aaajiao/processing
收集code是学习的过程。

0day in listening

早年的0day in listening on xu现在我打算在这里继续,才在taobao上购得HiVi 2.1电脑音响一套,这才发现生活有多美好。

0day in listening:
joy division – heart & soul(disc 1)
joy division – heart & soul(disc 2)
joy division – heart & soul(disc 3)
the clash – london calling
Bill_Evans_You Must Believe In Spring-1977
达明一派-为人民服务 1996

Fuck you facebook

leila1bis0nu.jpg

用facebook必须反应机灵,上次打盹挂在facebook,才换上情色头像,当我再次回过神时,已经被删号,发信求证,结论是使用情色头像所致,回信还强调已经发信提醒过(恐吓),罢了,并不相信facebook的用户粘贴性有这么高。附上色情照。

Yang2 Xiaowu

我明白简单的是什么,也开始学会用真的善去面对事情和人。
我明白yang2说的工具的意思了。
解脱。